De tweede vrijdag van augustus, dit jaar 14 augustus 2020, start voor de 51ste keer de 100km Dodentocht. Net zoals de voorbije twee jaar werkt de organisatie met een deelnemerslimiet van 13 000 wandelaars. Voor wie er wil bij zijn, start het online inschrijven op zaterdag 28 maart om 9 uur.
“Sinds 2018 werken we met een deelnemerslimiet van 13 000 wandelaars. Deze limiet is er gekomen op vraag van de wandelaars zelf. Zij gaven aan dat het te druk werd om nog aangenaam te kunnen wandelen. Maar ook onze vrijwilligers waren vragende partij. Voor hen moet het organisatorisch draagbaar en haalbaar blijven om voor meer dan tienduizend wandelaars de tocht zo aangenaam mogelijk te maken. Vandaar dat we ons ook in 2020 houden aan deze limiet ”, licht Gunter Vergauwen, hoofdcoördinator Dodentocht, toe.
Inschrijfprocedure
Inschrijven voor de 51ste editie van de 100km Dodentocht kan enkel via een online inschrijving. De inschrijvingen starten op zaterdag 28 maart om 9 uur. Het inschrijven zelf verloopt via de website van 100km Dodentocht (www.dodentocht.be).
Deelnemen aan 100km Dodentocht kost dit jaar 50 euro. Dit betekent een verhoging van 3 euro ten opzichte van het inschrijvingsgeld van 2019. “Voor de organisatie is deze lichte prijsstijging noodzakelijk om ervoor te zorgen dat 100km Dodentocht een gezonde organisatie blijft en we zo de toekomst van de 100km Dodentocht kunnen waarborgen. De eisen die we als organisatie stellen aan de voorzieningen en het serviceniveau stijgen jaarlijks en dat brengt extra kosten met zich mee”, legt penningmeester Tom Messelis uit.
Bij inschrijving heb je de mogelijkheid een maaltijd in de post halfweg en een deelnemers t-shirt extra te bestellen. Voor de warme maaltijd betaal je 11 euro en het t-shirt kost 8 euro. Zowel de maaltijd als het t-shirt kan je enkel bestellen bij je inschrijving. Nadien bijbestellen is niet meer mogelijk.
Groepsinschrijvingen niet meer mogelijk
Na de laatste editie evalueerde de organisatie de inschrijvingsprocedure grondig. “Uit die evaluatie bleek dat de wandelaars van groepen zich meer en meer individueel inschreven. Daarnaast was het voor ons als organisatie een kluwen om groepen ingeschreven te krijgen. Dit was een manuele handeling waarbij fouten niet uitgesloten waren. Met dat in het achterhoofd besloten we om vanaf dit jaar de groepsinschrijvingen te schrappen” aldus Gunter Vergauwen.
Een groepsverantwoordelijke kan uiteraard zelf leden van een groep inschrijven indien hij/zij over de correcte gegevens van de deelnemer beschikt. Het blijft mogelijk om de badges van alle deelnemers van één groep samen af te halen tijdens één van de afhaaldagen.
Meer informatie:
Ilse Robyn – Persverantwoordelijke Dodentocht vzw
T 03 331 30 20 – E pers@dodentocht.be of ilse.robyn@dodentocht.be