Walking for a better world!

10 geboden voor de Dodentocht

(2x) Tien geboden van de 100 km Dodentocht : medisch en praktisch !

 

 Sporten en vooral wandelen is gezond voor het menselijk lichaam en verlaagt het risico van plotse dood op langere termijn !

Medisch/fysisch

1.      gezond  leven is de basis van alles ! Start degelijk voorbereid, goede training is beste preventie, wandel regelmatig het hele jaar door.

2.      ga eens langs bij je huisdokter voor een algemeen onderzoek en ga indien nodig langs bij een specialist voor een sportmedisch onderzoek

3.      zorg voor een medisch paspoort dat je meedraagt tijdens de tocht

4.      altijd luisteren naar je lichaam ! Hou ook rekening met de raad van het Rode Kruis

5.      durf mee te stappen, maar durf ook te stoppen als het moet : deelnemen is nog altijd veel belangrijker dan aankomen !

6.      Regelmatig  iets eten en vooral drinken tijdens de tocht, eet en drink altijd in kleine hoeveelheden

7.      drink ook vooraleer je dorst krijgt, let op voor uitdroging

8.      eet alleen licht verteerbare voedingswaren en neem ook wat eten mee, bij eventuele plotse dalingen van het suikergehalte

9.      zorg overdag voor beschermende kledij tegen de zon en warmte

10.  voorkom blaren (voeten, sokken, oververhitting, schoenen), laat  je voeten zo weinig mogelijk weken (vb in bad), droge voeten instrijken met vette voetzalf

 

Praktisch/veiligheid

 1.      minimum leeftijd om deel te nemen is 16 jaar, zeker niet jonger !

2.      Wij  bannen ook competitie omwille van de medische gevaren

3.      volg en respecteer altijd de richtlijnen van politie en organisatie

4.      zorg voor een goede zichtbaarheid 's nachts : zien en gezien worden, draag een fluo-vestje en een zaklamp mee

5.      blijf niet te lang stilstaan en verlies geen tijd in de controleposten : dit voorkomt spierstijfheid en tijdsverlies

6.      drink beter geen te koude dranken, zeker niet na aankomst

7.      zorg voor warmere kledij tijdens de nacht en zorg ook voor regenkledij of paraplu

8.      gebruik ingelopen, licht en toch stevig schoeisel

9.      draag goede, naadloze en nieuwe kousen, en neem reserve kousen mee om onderweg eens te wisselen.

10.  Toch blaren ? : plak er zo vlug mogelijk een pleister op. Bij dikke blaren : prik met een ontsmette naald, duw er het vocht uit met een steriel doekje, ontsmet de blaar grondig, dek af met een grote pleister.

Als besluit willen we ook wijzen op ons Medisch Paspoort. Druk het af, vul het in en bewaar het bij uw identiteitskaart.

MEDISCHE PASPOORT