Medewerkers gevraagd!

Meld je aan bij Medewerkers@dodentocht.be 

Afhaaldagen

                        ° zaterdag 27 juli van 13 tot 17u

                        ° zaterdag 3 augustus van 13 tot 17u

                        ° woensdag 7 augustus van 15 tot 19u

adres: sporthal OLVP, Temsesteenweg 10, 2880 Bornem

       . Vrijdag 9 augustus van 13 uur tot 20:30 uur

Cardinaal Cardijnplein (kerkplein) in de Tent

Tous les billets sont épuisés!

We are sold out!

Tous les billets sont épuisés!

Wij zijn uit verkocht! 

13000 wandelaars zullen aan de start verschijnen !

Welkom

Beste,

50 jaar Internationale 100 Km Dodentocht !

 

“Alle Menschen werden Brüder” stond in sierlijke letters op de muur van Jeugdhuis Kadee van Bornem, en dat zou het krachtig motief worden van zowel het Jeugdhuis als van de 100 Km Dodentocht : mensen bij mekaar brengen in een positieve, sportieve en vriendschappelijke sfeer. Deze mooie gedachte blijft zeer actueel !

In die geest werd - eigenlijk eerder toevallig - in 1970 ook de 100 Km Dodentocht geboren naar het voorbeeld van de Vierdaagse van Nijmegen (NL), waaraan enkele leden van de wandelclub jaarlijks deelnamen. Toen dat jaar 65 moedige wandelaars vanuit Bornem de donkere nacht instapten, wist niemand goed waar hij of zij aan begon. Sommigen hadden wel hier en daar ervaring opgedaan maar de meesten onder hen waren beginnelingen, want de wandelsport stond nog in haar kinderschoenen. Er waren meer medewerkers dan deelnemers, en niemand kon toen vermoeden dat dit klein lokaal initiatief zou uitgroeien tot de wereldbekende en beruchte langeafstandswandeling die we nu kennen, de grootste van de hele wereld in zijn soort !

Maar door de intensieve en zelfs passionele inzet van vele generaties groeide de 100 Km Dodentocht uit tot een waar begrip, zowel in de regio als in de hele wereld. De organisatie werd steeds meer als voorbeeld en basis voor vele andere wandeltochten gebruikt. Al dat succes leidde tot een ware explosie, waardoor we wel moesten ingrijpen en een limiet van 13000 deelnemers instelden.

Dit jaar kwam er een inschrijvingstsunami op ons af, en alle tickets waren op 2 uur uitverkocht. Dat had echt niemand verwacht, zodat vele trouwe en nieuwe wandelaars uit de boot vielen, wat wij enorm spijtig vonden, en waarvoor wij ons gemeend verontschuldigen. Maar het toegelaten aantal inschrijvingen verhogen was geen optie voor de veiligheidsdiensten en onze organisatie. Deze limiet was er trouwens gekomen op vraag van onze deelnemers zelf.

50 jaar Dodentocht : voor zo’n prestatie zijn gemeende gelukwensen op zijn plaats ! We zijn al die wandelaars, sponsors, gemeentebesturen, overheids- en politiediensten zeer dankbaar maar bovenaan dat lijstje staan nog altijd al die medewerkers die tijdens al die jaren het beste van zichzelf hebben gegeven. Ze werden er ook voor beloond, niet met grote woorden of met geld, maar door het meewerken zelf, door die vriendschap en dat samenhorigheidsgevoel. Al die vergaderingen, na-vergaderingen, contacten, kleine feestjes en promotiereisjes betekenden heel veel voor al onze mensen en gaven een extra boost, zowel aan ons event als aan henzelf.

Wij heten iedereen welkom op deze jubileum-editie en hopen dat volgend jaar al onze trouwe wandelaars terug een ticket krijgen voor onze 51ste 100 Km Dodentocht. Tegelijk hopen wij op het nodige begrip : blijf ons vele vrijwilligers steunen want alleen dankzij hen is de 100 Km Dodentocht mogelijk. We maken er één groot wandelfeest van !

Dodentocht is écht meer dan wandelen alleen. Heel graag tot vrijdag 9 augustus !

 

Gunter Vergauwen, hoofd-coördinator.                                              André De Clerck, voorzitter.